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Strike at Université Laval

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Statement on Bill 21

Recently, the Government of Quebec adopted a deeply troubling law under the guise of secularism that would prohibit certain Quebecers of faith from participating in public life and in the public sector. The academic community has long been a bastion of diversity and free thought. Pluralism enriches our communities and makes Quebec a more prosperous and welcoming place to live. As the associations and labour unions representing the whole of the McGill Community, we stand together against this divisive law which attacks civil liberties.

AGSEM (Association of Graduate Students Employed at McGill)
AMURE (Association of McGill university Research Employees)
AMUSE (Association of McGill University Support Employees)
MACES (McGill’s Association of Continuing Education Students)
MAUT (McGill Association of University Teachers)
MCLIU (McGill Course Lecturers and Instructors Union)
MUNACA (McGill University Non-Academic Certified Association)
MUNASA (McGill University Non-Academic Staff Association)
PGSS (Post-Graduate Student Society)
SEU (Service Employees Union)
SSMU (Students’ Society of McGill University)

FNEEQ: Propositions on state religious neutrality

Please see French version.

Les festivités soulignant son 50e anniversaire du réseau de l’Université du Québec

Louise Bérubé, présidente du SCCCUQAR, honorée par l’UQAR

Dans le cadre des festivités soulignant son 50e anniversaire, le réseau de l’Université du Québec tenait à souligner la contribution remarquable de certaines personnes au sein de ses composantes et dans divers secteurs d’activités.

L’Université du Québec à Rimouski (UQAR) en a profité pour reconnaître le travail exceptionnel de gens ayant participé à son rayonnement soit deux bâtisseurs, quatre acteurs-clés en formation et en recherche, deux travailleurs de l’ombre et une personne diplômée.

Louise Bérubé, présidente du Syndicat des chargées et chargés de cours de l’Université du Québec à Rimouski (SCCCUQAR) depuis février 1998, a reçu la médaille du 50e honorant des «travailleurs de l’ombre». Cette médaille est un gage d’appréciation pour son apport exceptionnel au sein de sa communauté universitaire et au service des membres de son syndicat. des citoyen.ne.s à la vie démocratique.

Les directions d’établissement d’éducation supérieure doivent défendre la liberté académique de leurs membres

Texte de: Louis-Philippe Lampron, professeur titulaire en droit, Université Laval, Chantal Pouliot, professeure titulaire en didactique des sciences, Université Laval, Patrick Provost, professeur titulaire en médecine, Université Laval et Simon Viviers, professeur agrégé en sciences de l’éducation, Université Laval.

Au-delà de leur vocation de former des étudiant.e.s, les cégeps, collèges et universités ont aussi été créés pour la recherche, la diffusion et l’enseignement des connaissances nécessaires à l’évolution de notre société et à la participation libre, entière et

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Le gouvernement doit s’engager à plus long terme

19 décembre 2018 – La CSN aurait souhaité un engagement à plus long terme pour soutenir l’ensemble des dix établissements du réseau de l’Université du Québec.

La CSN salue l’annonce du ministre Roberge de verser en cours d’année 7,5 millions de dollars à cinq composantes régionales du réseau de l’Université du Québec. La CSN aurait cependant souhaité un engagement à plus long terme pour soutenir l’ensemble des dix établissements de ce réseau public et ainsi assurer l’atteinte des visées de développement social et économique qu’il incarne pour la société québécoise.

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Negotiation update meeting and season’s greetings (Nov. 30, 2018)

Conseil Fédéral in Quebec, December 2018

First National Survey Results of Contract Academic Staff

Most academic staff working on contract at Canadian universities and colleges aren’t employed that way by choice indicates new survey results gathered and released today by the Canadian Association of University Teachers (CAUT).

According to the survey:

  • Over half (53%) of respondents want a tenure-track university or full-time, permanent college job. This is the case even for contract academic staff (CAS) who have been teaching for 16-20 years.
  • Only 25% said they do not want a tenure-track or permanent, full-time academic appointment. The remainder are unsure.
  • Women and racialized CAS work more hours per course, per week than their colleagues and are more likely to be in low-income households.
  • Two-thirds of respondents said their mental health has been negatively impacted by the contingent nature of their employment, and just 19% think the institutions where they work are model employers and supporters of good jobs.

“Until now, we had no clear picture of the working conditions of CAS across the country,” said CAUT executive director David Robinson. “These results reveal that many CAS are underpaid, overworked and sorely under-resourced. It’s a dismal picture for the majority of these academics, who often feel trapped in a ‘gig lifestyle’ of part-time or insecure work.”

CAS are a swiftly growing segment in the Canadian academic workforce, with the number of university teachers working part-time, part-year expanding by 79% from 2005 to 2015. In contrast, regular professors increased by only 14% and in the same period, the number of students grew by 28%.

“Administrators are increasingly — and wrongly — replacing what should be full-time permanent jobs with a patchwork of lower-paid, short-term contracts,” said Robinson. “The growing reliance by administrators on CAS is unfair to CAS and to their students.”

More than 2,600 CAS responded to the online survey, which was open to those teaching at least one course during the 2016-17 academic year in any Canadian post-secondary institution.

Photos SCCCUM 40ans

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